Informatie en automatisering
Binnen Circulus-Berkel speelt de afdeling Informatisering en Automatisering (I&A) een steeds belangrijkere rol. Omdat de organisatie in beweging is, verandert ook de vraag naar ict-middelen, informatie en informatie-uitwisseling tussen systemen. Voor de organisatie neemt daarmee neemt het belang en de afhankelijkheid van I&A toe.
I&A wordt steeds meer gezien als partner. Een partner, die samen met afdelingen optrekt om de koers te bepalen en de juiste keuzes te maken. De verantwoordelijkheid voor de processen komt hoe langer hoe meer bij de afdelingen te liggen en I&A helpt de afdelingen om dat op de goede manier te ondersteunen met automatisering.
Ontwikkeling
Om aan deze veranderende vraag te kunnen voldoen, is de afdeling in 2018 uitgebreid met twee medewerkers. Ook de beschikbaarheid van de afdeling is vergroot om te kunnen voldoen aan de vraag van de organisatie: I&A is nu 24x7 bereikbaar door een samenwerking met OneSolution Informatisering.
Activiteiten en resultaten
- In 2018 is TOPdesk in gebruik genomen als service management systeem. Met deze applicatie worden servicemeldingen voor de afdeling I&A, op een eenduidige manier vastgelegd en verwerkt. Dat biedt meer controle over incidentafhandeling, zowel voor I&A als voor de melder.
- Bij de unit BuitenRuimte biedt I&A ondersteuning bij de pakketkeuze en de implementatie voor software die helpt bij het beheer van de openbare ruimte. Hier is gekozen voor GroenVision van INFOGROEN Software B.V.
- In samenwerking tussen de afdeling communicatie, I&A en leverancier JDI is een intranet gerealiseerd, waarop bedrijfsinformatie- en nieuws gepubliceerd kan worden.
- In de gemeente Bronckhorst wordt een proef uitgevoerd met inzamelen op afroep en routeoptimalisatie. Een burger kan daar zijn container laten legen door die aan te melden bij Circulus-Berkel. Aan de hand van de aanmeldingen wordt de meest optimale route voor de vuilniswagen bepaald en gereden. Dit project is een uitstekend voorbeeld van een vergaande samenwerking van meerdere afdelingen en I&A.
- Omdat een softwareleverancier besloot per 31 december 2018 de dienstverlening richting haar klanten te beëindigen, moest voor onze werkcoaches een nieuw systeem worden geselecteerd. De opgeslagen informatie is gemigreerd naar een nieuwe omgeving (Rapasso). Op 1 januari zijn de coaches succesvol live gegaan met de nieuwe applicatie. Op zowel technisch als procedureel gebied heeft I&A hier ondersteuning geboden.
Ontwikkelingen en trends
- In 2018 is een start gemaakt met voorbereiding van aanpassingen in onze infrastructuur. Met deze aanpassingen blijven we ook in de toekomst verzekerd van een stabiele en vlot werkende infrastructuur.
- Er worden nieuwe servers in de serverruimte opgehangen waarop een volledig nieuwe Citrix omgeving zal worden gebouwd. Hieraan gekoppeld worden alle gegevens centraal opgeslagen op een zogenaamde SAN. Informatie is daardoor sneller beschikbaar, vanaf alle beschikbare server. Deze migratie zorgt voor een hogere beschikbaarheid, betere performance, meer controle en vereenvoudiging van het beheer.
- Om ook de veiligheid van onze gegevens te beschermen, wordt onze firewall vervangen door twee nieuwe firewalls. De firewall is de poortwachter naar ons bedrijfsnetwerk. Deze controleert al het in- en uitgaande verkeer en kan ingrijpen daar waar nodig. Om ook hier de beschikbaarheid te verhogen, wordt de firewall dubbel uitgevoerd. In geval van uitval van de een, kan de ander het automatisch overnemen.
- Tenslotte gaat in 2019 het facilitair beheer onderdeel uitmaken van I&A, omdat bij facilitaire zaken steeds meer een I&A-component een rol speelt.
- I&A heeft in 2018 gezorgd voor een stabiele infrastructuur, met een “uptime” van 99,909%. Dat betekent dat er totaal gezien nog geen halve dag uitval is geweest. Een prestatie waar wij trots op zijn.